Haberler

“Türk Klasikleri Yeniden” Kapsamında Bu Yıl Restore Edilecek Film “Yılanların Öcü”

İstanbul Film Festivali’nin Groupama işbirliğiyle sekiz yıl önce başlattığı “Türk Klasikleri Yeniden” projesi için bu yıl restore edilecek film belli oldu. Türk sinemasının başyapıtları arasında sayılan, Fakir Baykurt’un aynı adlı romanından sinemaya uyarlanan, Metin Erksan imzalı Yılanların Öcü, Groupama ve İstanbul Film Festivali işbirliğiyle sinemaya yeniden kazandırılacak.

Groupama, sekiz yıldır İstanbul Film Festivali işbirliğiyle sürdürdüğü “Türk Klasikleri Yeniden” projesi ile Türkiye sinemasının önemli yapıtlarının yıllar sonra yenilenerek tekrar sinemalarda gösterime hazır hale getirilmelerini sağlıyor. 34. İstanbul Film Festivali kapsamında, “Türk Klasikleri Yeniden” projesiyle yapılacak özel gösterimde bu yıl Metin Erksan’ın yönettiği, başrollerini Fikret Hakan, Nurhan Nur, Aliye Rona, Kadir Savun, Şadiye Arcıman ve Erol Taş’ın paylaştığı, 1962 yapımı Yılanların Öcü izleyicilerle buluşacak. Yılanların Öcü, Fanatik Film tarafından restore edilecek.

Fakir Baykurt’un aynı adlı romanından Metin Erksan tarafından senaryolaştırılarak beyazperdeye aktarılan Yılanların Öcü, toprak mülkiyetinden doğan bir çatışmayı, köy sorunlarını ve yaşantısını olduğu kadar kadın-erkek çatışmasını da işleyen, sade olduğu kadar gerçekçi bir anlatımla beyazperdeye taşıyan cesur bir dram. Yılanların Öcü’nün 1962’de ilk kez gösterime girmesiyle Ankara, Adana gibi bazı şehirlerde olaylar çıkmış ve bir sinema hasara uğramıştı. Filmin gösterilebilmesi ancak dönemin cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in onayıyla mümkün olmuştu. Yılanların Öcü, aynı zamanda Metin Erksan’ın “köy üçlemesi”nin ikinci filmi sayılıyor: “Karanlık Dünya”, “Yılanların Öcü” ve “Susuz Yaz”.

yilanlar

Yılanların Öcü sansürle uzun süre mücadele eden, yılmadan ve cesaretle filmi çeken yönetmen Metin Erksan’ın en sert eserlerinden biri. İlk çıkışını yapan Aliye Rona’nın filmde üstlendiği Irazca Ana rolü, büyük oyuncunun daha sonra birlikte anılacağı katı, otoriter kadın rollerinin prototipi sayılıyor. Başroldeki Fikret Hakan, 2003 yılında, Haceli rolündeki Erol Taş ise 1998 yılında festivalin Sinema Onur Ödülü’nü almıştı. Filmin dublaj kadrosunda ise Abdurrahman Palay, Jeyan Mahfi Tözüm, Sami Ayanoğlu, Erol Günaydın ve Kemal Ergüvenç yer alıyor.

1929 doğumlu Metin Erksan, sinemasal özellikleriyle her dönemde tartışma yaratan, Türk sinemasının ilk “auteur” yönetmenlerinden sayılıyor. 1952 de Âşık Veysel’in Hayatı adlı filmle sinemaya başlayan, 13. İstanbul Film Festivali’nde festivalin Sinema Onur Ödülü verilen düşünür-sinemacı-yönetmen Erksan, 2012 yılında öldü. Yönetmenin iz bırakan filmleri arasında İntikam Meleği (1976), Sevmek Zamanı (1965), Susuz Yaz (1963), Acı Hayat (1962) sayılabilir.

Sinemaseverler, Groupama işbirliğiyle önceki festivallerde Yavuz Turgul’un 1988 yapımı Muhsin Bey, Erden Kıral’ın 1979 yapımı Bereketli Topraklar Üzerinde, Lütfi Ö. Akad’ın 1949 yapımı Vurun Kahpeye, Atıf Yılmaz’ın 1978 yapımı Selvi Boylum Al Yazmalım, Memduh Ün’ün 1958 yapımı Üç Arkadaş, Halit Refiğ’in 1964 yapımı Gurbet Kuşları ve Lütfi Ö. Akad’ın 1968 yapımı Vesikalı Yarim filmlerini restore edilmiş kopyalarından izleme şansı bulmuştu.

Fil'm Hafızası

Fil'm Hafızası

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz
Önceki yazı

SALT BEYOĞLU’NDA PERŞEMBE SİNEMASI ‘Her Şehir Bir Film’

Sonraki yazı

Boyhood'un Yönetmeni Linklater'dan Devam Filmi Düşüncesi...