İspanyol Sineması
Diğer Avrupa sinemalarından farklı olarak ideolojik söylemler, manifestolar, eleştiriler ve yorumlamalardan ziyade, yönünü insan psikolojisi ve özellikle duyguları etkileyen unsurlara çeviren İspanyol sineması, bu niteliğiyle psikoloji, gizem ve gerilim türlerinin temsilcisi hâline gelmiştir. Ancak bu konum, yalnızca İspanyol sinemasının genel temasında değindiğimiz türlerin ağır basmasından ileri gelmez; aynı zamanda özgün kurguların ve sağlam bir teknik altyapının eseridir. Nitekim 2018 yılı da psikolojik gerilim-gizem türlerinde başarı tacını yine İspanyol sinemasına kondurmuştur. İşte bu yılın beyazperdesine yansıyan başarılı yapımlardan sizin için seçtiklerimiz:
Todos la saben (Yön. Asger Frehadi)
Her yolculuk, bir kırılma noktasından uzaklaşmak ve bir başka kırılma noktasına kaderi teslim etmektir. Sonuçta başlangıç noktası da bellidir, bitiş çizgisi de. Ancak yolculukları gizemli kılan, kırılma noktasının ne zaman patlak vereceği ve bu kaynaktan hangi bilinmeyenlerin ortaya çıkacağıdır. Bir dram öyküsünü bu gizem etrafında şekillendiren ve psikolojik gerilime çeviren İranlı yönetmen Asger Ferhadi, sekizinci uzun metraj filmi Todos la saben ile pek çok farklı türü bir araya getiren, adeta çoksesli bir eser ortaya çıkarır.
Bir düğün sebebiyle Buenos Aires’ten yola çıkan Laura (Penélope Cruz), eşi ve iki çocuğuyla beraber memleketi Madrid’e gider. Fakat eski sokaklara, evlere, anılara doğru yapılan bu yolculuk, o zamana değin “tanıdık” olarak bilinenlerin görünmeyen yüzünü ortaya çıkaracaktır. Bu beklenmedik karanlıkta kaybolan kişi yalnızca Laura olmaz; ne var ki kızı Irene’in ortadan kaybolması üzerine Laura için yıllardır karanlıkta kalan her köşe, genç kadın ve kocasının hayatını tamamen değiştiren gerçeklerle aydınlanacaktır.
Teknik mutfağında bir kültür mozaiği olan film, kurgusundaki ahlaki altyapı ve bir aile dramını merkezine almasıyla evrensel bir konuma taşınır. Drama türünde En İyi Film, En İyi Kadın Başrol Oyuncusu, En İyi Yönetmen ve daha pek çok farklı alan olmak üzere toplam yirmi dalda ödüle layık görülen filmin başarısı da kendini kanıtlar.
The Man Who Killed Don Quixote (Yön. Terry Gilliam)
El reino (Yön. Rodrigo Sorogoyen)
El cuaderno de Sara (Yön. Norberto Lopez Amado)
Carmen & Lola (Yön. Aranxta Echevarria)
El Ciudadano İlustre (Yön. Gaston Dupart)
Rabia Elif Özcan