Uzakdoğu Sineması
Ash Is Purest White (2018)
Still Life (2006), A Touch of Sin (2013), Mountains May Depart (2015) filmlerinin yönetmeni Jia Zhangke’nin son filmi Ash Is Purest White (2018), Cannes Film Festivali’nin ana seçkisinde gösterildi ve eleştirmenlerin beğenisini kazanmayı başardı. Başrollerinde Zhao Tao ve Liao Fan’ın yer aldığı film, seyirciyi Çin’in yeraltı dünyasına davet ediyor ve bu mikro kozmos aracılığıyla bir toplumun sosyokültürel, ekonomik ve demografik dönüşümünü beyaz perdeye ustalıkla yansıtıyor. Yönetmenin Çin mafya filmlerinden esinlendiği Ash Is Purest White’da, karanlık bir atmosfer içerisinde filizlenmeye çalışan trajik bir aşk, gerçekliğin soğuk sureti altında yıllara direnmeyi başarıyor fakat değişimin katı rüzgârı karşısında hayatta kalmayı başarabilenler için gelecek günler, acımasız yüzünü tüm hoyratlığıyla göstermeye başlıyor. Zhangke’nin, ‘’Toplumun kıyısında yaşayan bir çiftin hikâyesi, kayıp gençliğim ve gelecek hayallerim… Yaşamak, sevmek ve hür olmak…’’ şeklinde nitelendirdiği film, Çin’in toplumsal gerçekliğinden beslendiğini de var gücüyle haykırmış oluyor böylelikle. Filmde kadın ve erkek arasındaki fırtınalı ilişkiye dair pek çok ayrıntı, hikâye yapısının sinema tarihinin büyük yönetmenlerinden öykünerek kurulduğunu açıkça gözler önüne seriyor. Zaman akıyor ve dünya değişiyor, insanlığın kaderi baştan yazılıyor ancak kuytu bir köşede kötü talihini yenmeye çalışan aşıkların çabası, şiirsel bir dram hâlinde tüm gerçekliğiyle var olmaya devam ediyor. Unutulmayan acılar ve terk edilişler zihnin bir tarafında hiç silinmeyecek şekilde yer edinirken, geriye yarım yamalak bir affedilişte saklı, sevginin acı yüzünü gösteren buruk bir intikam öyküsü kalıyor. Titiz çalışılmış özgün sinematografisi ve hikâyesi ile kaçırılmaması gereken bir film olan Ash Is Purest White, geride bıraktığımız 2018 yılının keşfedilmeyi bekleyenleri arasında yerini alıyor ve bir şans verilmeyi fazlasıyla hak ediyor.
Burning (Lee-Chang Dong, 2018)
An Elephant Sitting Still (Hu Bo, 2018)
Shoplifters (Hirokazu Kore-Eda, 2018)
Long Day’s Journey into Night (Gan Bi, 2018)
Dead Souls (Bing Wang, 2018)
Zan (Shin’ya Tsukamoto, 2018)
The Spy Gone North (Jong-bin Yoon, 2018)
Your Face (Tsai Ming-liang, 2018)
Jinpa (Pema Tseden, 2018)
Ash Purest White (Jia Zhangke, 2018)
Elif Düşova