Héctor Babenco
Ukraynalı Yahudi bir baba ile Polonyalı Yahudi göçmen bir annenin çocuğu olarak 1946 yılında Arjantin’de dünyaya gözlerini açan Héctor Babenco, sonrasında Brezilya vatandaşı olur. Tam bir Latin Amerikalı diyebileceğimiz Babenco, bu toprakların aykırı sesi olmayı seçer ve kendisini ezilenlerin tarafında konumlandırır. Kamerasını suç çetelerinin içinde büyüyen sokak çocuklarına, işkence ve ölümlerin olağanlaştığı Arjantin hapishanelerine, bir isyan olarak başlayıp katliama dönüşen Brezilya hapishanelerinin karanlık tarafına, işçi sınıfına, devrimcilere çevirir. Güney Amerika ülkelerinde filizlenen Cinema Novo akımının önemli bir temsilcisi olur. The Diving Bell and the Butterfly’ın (2007) yönetmeni Julian Schnabel, Héctor Babenco için, “Her zaman iyi filmler yapmadı ama bazı mükemmel filmler yaptı.” der. 1981 yapımı Pixote, 1985 yapımı Kiss of the Spider Woman, 1991 yapımı At Play in the Fields of the Lord, 2003 yapımı Carandiru, muhtemelen Babenco sinematografisinin en mükemmel filmlerindendir diyebiliriz.
Bu filmler arasından, Manuel Puig’in romanından uyarlanan, başrollerinde William Hurt ve Raul Julia’nın yer aldığı Kiss of the Spider Woman En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Uyarlama Senaryo, En İyi Erkek Oyuncu dallarında Oscar’a aday gösterilir ve William Hurt, En İyi Erkek Oyuncu Oscar’ını kucaklar. Film aynı yıl Cannes Film Festivali’nde de yarışır ve Hurt’e bir ödül de buradan gelir. Ayrıca Kiss of the Spider Woman, Akademi Ödülleri’ne aday gösterilen ilk bağımsız film olmasıyla, Latin Amerika sinemasında önemli ve özel bir yere sahiptir.
Héctor Babenco, iki yıl önce ardında eşsiz filmler bırakarak bizlere veda etti. Latin Amerika’da yükselen faşizmin ve bu faşizme karşı direnenlerin sesi oldu. Bazen Brezilya ve Arjantin hapishanelerinin demir parmaklıklarını aştı, bazen naif masallar ile hayallerimize ve ruhumuza dokundu; iyi ki de dokundu. Bu dünyadan bir Héctor Babenco geçti.
Yağmur Karagöz