Fransa’nın 2023 Akademi Ödülleri adayı Saint Omer (2022) filminin Senegal asıllı Fransız yönetmeni Alice Diop’un belgesel türündeki eseri Nous (2020), günümüz Fransasını birlikte var eden farklı yaşam öykülerini sakin, olduğu gibi ve dikkatli bir tonda ekrana taşır. Paris’in banliyölerini kuzeyden güneye kateden RER B tren hattı boyunca farklı duraklarda farklı insanlara, görüntülere, eylemlere ve hikâyelere göz atarız. Fransız yazar François Maspero’nun 1990 tarihli Les Passagers du Roissy-Express kitabından esinlenen Diop, Senegal’den Fransa’ya göç etmiş ailesinin evinde çektiği eski kamera kayıtlarını kullanarak filme otobiyografik bir üslup eklemekle kalmamış, toplumda görünmeyen olmaya mecbur bırakılanları birer başkahraman olarak görünür kılmıştır.
Mali’den gelen ve gaddar ırkçılardan usanmış siyahi bir araba tamircisi, İtalyan bir göçmen ile evlenme hikâyesini anlatan beyaz bir yaşlı kadın, resmî tatil nedeniyle direklere Fransa bayrağı asan siyahî bir adam, torunlarıyla av gezintisine çıkmış bir büyükbaba, her birini anlatmak için kullandığımız tüm tanımlamalar… Pek çok sınırın ve kategorinin ayırdığı bunca varlığı “Özgürlük, Eşitlik, Kardeşlik” ilkesiyle birleştirenin ne olduğuna, dahası eğer öyleyse bunun nasıl olduğuna dair sade bir söylemi olan Nous, fark edilmeyeni temsil etme gayesini oldukça başarılı bir şekilde yerine getirmektedir.