Pera Film, Kasım ayında Pera Müzesi’nde açılan Yarına Notlar sergisi kapsamındaki programı Kayıp Sayfalar Anıtı‘nı çevrimiçi olarak izleyiciye sunuyor. Kayıp Sayfalar Anıtı‘nda, belirsizliğin yükseldiği zamanlarda dünyayı anlamlandırmanın yollarını irdeleyen, kolektif hafızadan yola çıkarak çözümden düğüme, belgeleme pratiğinden yaratıcılığa uzanan farklı deneysel filmler yer alıyor.
Pera Film, Kasım ayında Pera Müzesi’nde açılan Yarına Notlar sergisi kapsamındaki programı Kayıp Sayfalar Anıtı‘nı çevrimiçi olarak izleyiciye sunuyor. Kayıp Sayfalar Anıtı‘nda, belirsizliğin yükseldiği zamanlarda dünyayı anlamlandırmanın yollarını irdeleyen, kolektif hafızadan yola çıkarak çözümden düğüme, belgeleme pratiğinden yaratıcılığa uzanan farklı deneysel filmler yer alıyor.
21 Şubat – 7 Mart tarihleri arasında gerçekleşecek programda; Bill Viola‘nın deneyimin algısal ve bilişsel yapılarını aşma arzusuna hitap eden çalışmaların bir toplamı olan serisi Hafıza Yüzeyleri ve Zihinsel Dualar; Ephraim Asili’nin ortak bir coğrafi ve tarihi kökenin izini süren beş filmlik serisi Diaspora Süiti ve İranlı şair Forough Farrokhzad‘ın tek filmi ve deneme film türünün de ilklerinden olan kısa belgeseli Ev Karadır restore edilmiş kopyasıyla yer alıyor.
Pera Müzesi’nde açılan Yarına Notlar sergisi kapsamındaki program Kayıp Sayfalar Anıtı çevrimiçi olarak seyirciye sunuluyor
Ev Karadır
Yönetmen: Forough Farrokhzad
İran, 1962, 20′, HDD, siyah-beyaz
Farsça; Türkçe altyazılı
İranlı şair Forough Farrokhzad’ın imzasını taşıyan tek film olan bu kısa belgesel, deneme film türünün ilklerinden olmanın yanı sıra, İran Yeni Dalga sinemasının da öncülerinden sayılmaktadır. Ev Karadır, küçük bir köy olan Baba Baghi cüzzamlı kolonisi sakinlerinin gündelik hayatını beyaz perdeye taşıyor. Pazara gidiyorlar, yemek yiyorlar, örgüörüyorlar, sigara içiyorlar ve masa oyunları oynuyorlar. Bu sırada çocuklar da okula gitmeye devam ediyor. Bazıları hastalıktan gözle görülür şekilde etkilenirken, diğerleriyse sağlıklı görünüyor (en azından şimdilik). Farrokhzad’ın şairane anlatımıyla seyirciyle buluşan bu filmde yönetmen, İncil ve Kur’an-ı Kerim’den yaptığı alıntıları kendi şiiriyle harmanlıyor. Birbirini izleyen, güçlü siyah-beyaz kareler, deforme olmuş bedenleri kendi güzellikleriyle gözler önüne seriyor ve her günün birer parçası olan acıları, umutsuzlukları, samimiyeti ve mutlulukları son derece insani bir belgeselde bir araya getiriyor.
Hafıza Yüzeyleri ve Zihinsel Dualar
Yönetmen: Bill Viola
ABD, 1977, 29′, HDD, renkli
İngilizce; Türkçe altyazılı
Hafıza Yüzeyleri ve Zihinsel Dualar, deneyimin algısal ve bilişsel yapılarını aşma arzusuna hitap eden çalışmaların bir toplamı olma niteliği taşıyor. Viola, Yaşam Çarkı’nı gerçekliğin paralel doğası, yani “uzayda birbirinden ayrı noktalarda gerçekleşen eşzamanlı olaylar” kavramıyla ilgili olarak tanımlıyor. Kadir Gecesinden Sonraki Sabah, Kur’an-ı Kerim’de geçen, meleklerin Allah’ın kelamını müritlere aktarmak için cennetten inmesi olayını konu alıyor. Simüle edilmiş bir yakınlaştırma efekti yaratmak üzere önceden belirlenmiş bir yol boyunca hareket eden bir kamera kullanılan Tatlı Işık, bir güvenin fototropik görme yetisine odaklanarak ışığın baştan çıkarıcı etkisini vurguluyor.
Diaspora Süiti – Sahte Yollar
Yönetmen: Ephraim Asili
Etiyopya, ABD, 2010, 15′, HDD, renkli, siyah-beyaz
İngilizce; Türkçe altyazılı
Ephraim Asili’nin beş filmlik serisi olan Diaspora Süiti, Afrika diasporasını hem kişisel hem de küresel ölçekte mercek altına alıyor. Çekimi toplamda yedi yılı bulan serideki her film, Amerika dahil dünya çapında her biri Afrika diasporasında önemli yer tutan çeşitli bölgelerde çekilmiş görüntülerin kurgusu etrafında dönen benzersiz bir ritme sahip.
Sahte Yollar, bir yönetmenin birinci ağızdan aktardığı deneyimleri, Harlem sokaklarında gezinen bir adam ve Etiyopya’nın şehir ve köylerindeki günlük yaşam arasında mekik dokuyor.
Diaspora Süiti – American Hunger
Yönetmen: Ephraim Asili
Gana, ABD, 2013, 19′, HDD, renkli, siyah-beyaz
İngilizce; Türkçe altyazılı
Ephraim Asili’nin beş filmlik serisi olan Diaspora Süiti, Afrika diasporasını hem kişisel hem de küresel ölçekte mercek altına alıyor. Çekimi toplamda yedi yılı bulan serideki her film, Amerika dahil dünya çapında her biri Afrika diasporasında önemli yer tutan çeşitli bölgelerde çekilmiş görüntülerin kurgusu etrafında dönen benzersiz bir ritme sahip.
American Hunger, kişisel deneyim ve kolektif tarihler arasındaki ilişkiyi araştırıyor. Amerikan fantezileri Afrikalıların gerçekleriyle karşı karşıya geliyor.
Diaspora Süiti – Binlercesi Gitti
Yönetmen: Ephraim Asili
Brezilya, ABD, 2014, 8′, HDD, renkli
İngilizce; Türkçe altyazılı
Ephraim Asili’nin beş filmlik serisi olan Diaspora Süiti, Afrika diasporasını hem kişisel hem de küresel ölçekte mercek altına alıyor. Çekimi toplamda yedi yılı bulan serideki her film, Amerika dahil dünya çapında her biri Afrika diasporasında önemli yer tutan çeşitli bölgelerde çekilmiş görüntülerin kurgusu etrafında dönen benzersiz bir ritme sahip.
Brezilya’nın Salvador şehri (Batı Yarım Kürede köleliği yasaklayan son şehir) ve New York Eyaleti’ndeki Harlem bölgesinde (Afrika diasporasının uluslararası kalesi) geçen Binlercesi Gitti, yazın bir öğleden sonra bu iki şehrin sokakları arasında paralellikler kuruyor.
Diaspora Süiti – Kindah
Yönetmen: Ephraim Asili
Jamaika, ABD, 2016, 12′, HDD, siyah-beyaz, renkli
İngilizce; Türkçe altyazılı
Ephraim Asili’nin beş filmlik serisi olan Diaspora Süiti, Afrika diasporasını hem kişisel hem de küresel ölçekte mercek altına alıyor. Çekimi toplamda yedi yılı bulan serideki her film, Amerika dahil dünya çapında her biri Afrika diasporasında önemli yer tutan çeşitli bölgelerde çekilmiş görüntülerin kurgusu etrafında dönen benzersiz bir ritme sahip.
Kindah, New York Eyaleti’ndeki Hudson şehrinde ve Jamaika’nın Accompong şehrinde çekildi. Accompong, isyan eden kölelerin ve onların soyundan gelenlerin, İngilizlerle neticesinde iki tarafın bir anlaşma imzaladığı uzun süreli bir savaşa girmesinin ardından, 1739 yılında kuruldu.
Diaspora Süiti – Akışkan Sınırlar
Yönetmen: Ephraim Asili
Kanada, ABD, 2017, 23′, HDD, renkli
İngilizce; Türkçe altyazılı
Ephraim Asili’nin beş filmlik serisi olan Diaspora Süiti, Afrika diasporasını hem kişisel hem de küresel ölçekte mercek altına alıyor. Çekimi toplamda yedi yılı bulan serideki her film, Amerika dahil dünya çapında her biri Afrika diasporasında önemli yer tutan çeşitli bölgelerde çekilmiş görüntülerin kurgusu etrafında dönen benzersiz bir ritme sahip.
Akışkan Sınırlar ise Asili’nin Afrika diasporasıyla olan bireysel ilişkisini irdelediği Diaspora Süiti adlı serinin beşinci ve son filmi.
Kayıp Sayfalar Anıtı programındaki filmler, 21 Şubat – 7 Mart tarihleri arasında gösterimde olacak
Kayıp Sayfalar Anıtı’ programındaki filmler, 21 Şubat – 7 Mart tarihleri arasında film.peramuzesi.org.tr adresi üzerinden çevrimiçi ve ücretsiz olarak izlenebilecek. Programla ilgili detaylı bilgiye Pera Müzesi’nin internet sitesinden ulaşabilirsiniz.