Senaryosunu Vedat Türkali’nin yazdığı ve Halit Refiğ tarafından yönetilen “Şehirdeki Yabancı”, 1960-65 yılları arasında Türk Sineması’na siyasi ve felsefi anlamda damgasını vuran toplumsal gerçekçilik akımının önemli bir örneği olarak karşımıza çıkar. İngiltere’de eğitim görüp memleketi Zonguldak’a dönen mühendis Aydın’ın, şehir halkıyla yabancılaşması ve çatışmasının yanı sıra zorba ve ikiyüzlü üst sınıf yöneticilerle, iş adamlarının baskısı altında ezilen emekçilerin hakları uğruna çabalamaya devam etmesini konu alan film, Moskova Film Şenliği’ne davet edilip beğeniyle karşılanmış ve festivalden başrol oyuncusu Nilüfer Aydan’a da şeref diploması ödülü kazandırarak dönmüştür. “Şehirdeki Yabancı”, sinema yazarı Nezih Coş’un da ifade ettiği üzere batılı ve ilerici değerler taşıyan, ancak halkına yabancılaşma eğilimi içerisindeki baş karakterin tüm çelişkisine rağmen ısrarla işçileri bilinçlendirmeyi sürdürmesi ve karşılığını alması ile olumlanırken, “genel bir toplumsal bozukluğa direnişi önermekle birlikte, toplumsal gerçekçilik yönünden dikkate değer bir örnek” olarak nitelendirilmiştir.