Murat Gürgen’in Festival Önerileri
1. İTİRAF 1-2| NYMPHOMANIAC 1-2 |Kategori: USTALAR
Neden İzlenmeli? Son dönemde adını sıklıkla duyduğumuz, Türkiye’de gösterimi yasaklanan Nymphomaniac 1 & 2 (2013), Lars von Trier’in son filmi. İstanbul Festivali’nde gösterime girecek olan film, diğer bütün sebeplerden öte Türkiye’de ne yasaklanmış görmek için kaçınılmaz bir fırsat.
2. BÜYÜK BUDAPEŞTE OTELİ | THE GRAND BUDAPEST HOTEL| Kategori: AKBANK GALALARI
Neden İzlenmeli? Berlinale’nin açılış filmi olması, konusu ve özellikle de yönetmeni Wes Anderson ile öne çıkan The Grand Budapest Hotel (2014), festivalin hali hazırda en dikkat çeken filmlerinden biri. Masalsı görüntüleriyle merak uyandıran film, gerçeklikten fazlasıyla bunalan bünyelerimize iyi geleceğe benziyor.
3. MANDALİNA BAHÇESİ | MANDARIINID | Kategori: SİNEMADA İNSAN HAKLARI YARIŞMASI
Neden İzlenmeli? Gürcü yönetmen Zaza Urushadze’nin 90’ların başındaki Gürcü-Abhaz savaşına değindiği filmi, gösterildiği festivallerde savaşa ve bir anlamda savaş filmlerine karşı aldığı mesafeyle ün yapmış durumda. Mandalinalarla savaşı bir araya getiren, sırf bu çağrışımıyla dahi naif, barışçıl yaklaşımının ipuçlarını veren film, karmaşadan ve çatışmadan yorulan izleyicimize nefes aldıracak gibi.
4. KÜRKLÜ VENÜS | LA VÉNUS A LA FOURRURE | Kategori: AKBANK GALALARI
Neden İzlenmeli? Usta yönetmen Roman Polanski’nin son filmi La Vénus à la fourrure (2013), yönetmenin yine tiyatrodan uyarlama olan bir önceki filmi Carnage (2011)’taki başarısıyla izleyicisini beklentiye sokuyor. Uzun süredir bir filminde eşi Emmanuelle Seigner’ı başrol oynatma isteği olduğunu söyleyen deneyimli yönetmen, La Vénus à la fourrure ile bu isteğini de gerçekleştiriyor.
5. SIFIR TEORİSİ | THE ZERO THEOREM | Kategori: USTALAR
Neden İzlenmeli? Brazil filmiyle modern dünyanın geleceğine dair korkularımızı kendi tarzıyla tasvir eden Teryy Gilliam, The Zero Theorem (2013)’de de benzeri bir tasvir için iş başında. Daha önce de tedirgin bekleyişimize karşı gelecekten çarpıcı kesitler sunan Gilliam, The Zero Theorem (2013) için “şu anda dünyadan ne anlıyorsam, onu resmetmeye çalıştım” diyerek endişemizi ve merakımızı katlıyor.
6. IDA | Kategori: DÜNYA FESTİVALLERİNDEN
Neden İzlenmeli? Gösterildiği festivallerin birçoğundan ödülle dönen, Pawel Pawlikowski’nin ülkesinde çektiği ilk filmi Ida (2013), 1960’larda geçen ve Holokost sonrası Polonya’ya değinen bir film. Yönetmenin dönemin ritmini yakalamak üzere çekimini siyah beyaz yapması da Ida’ya olan ilgiyi arttırıyor.
7. KÖRLÜK | BLIND | ULUSLARARASI YARIŞMA
Neden İzlenmeli? Senarist Eskil Vogt’un ilk yönetmenlik deneyimi olan Blind (2014), görme duyusunu kaybeden bir yazarı konu ediniyor. Vogt’un körlük üzerinden sinema ve görme bahsine değindiğini belirttiği filmi, festivalin özgün hikâyelerinden biri olacağa benziyor.
8. MEDEALAR | MEDEAS | Kategori: YENİ BİR BAKIŞ
Neden İzlenmeli? Ödüllü sinema ve tiyatro yönetmeni Andrea Pallaoro’nun ilk uzun metrajlı filmi Medeas (2013), birçok festivalden farklı dallarda aldığı ödüllerle dikkat çeken bir film. Karelere bakılırsa sinematografik açıdan da hayli doyurucu görünen film, festivalin aileyi konu edinen çalışmaları arasında öne çıkanlardan biri.
9. EKSİK RESİM | L´IMAGE MANQUANTE | Kategori: SİNEMADA İNSAN HAKLARI YARIŞMASI
Neden İzlenmeli? Yönetmenliğini Rithy Panh’ın yaptığı, kilden yapılmış figürlerle farklı bir sinema keyfi sunacağa benzeyen L’image manquante (2013)’ta 1970’li yılların Kamboçya’sında Kızıl Kmerler rejimi konu ediniliyor. Film, çeşitli festivallerde aldığı ödüllerin yanı sıra Yabancı Dilde En İyi Film dalındaki Oscar adaylığıyla da merak uyandırıyor.
10. SOKAK KÖPEKLERİ | JIAO YOU | Kategori: MAYINLI BÖLGE
Neden İzlenmeli? Kendine özgü tarzı ve çarpıcı çalışmalarıyla dikkat çeken Tsai Ming-liang, 2013 Venedik Jüri Büyük Ödülü aldığı Stray Dogs (2013)’ta bir baba ve iki çocuğunun hikâyesine değiniyor. İzleyiciyi her filminde Lee Kang Sheng’in başka bir haline tanık eden yönetmenin yokluk bahsini perdeye nasıl taşıdığı merak uyandırıyor.