Sürü (1978)
Türkiye Sineması’nın başyapıtı Sürü(1978), bir aşiretin kırdan büyük kente geçişini ve giderek zamanla çöküşünü anlatır. Zeki Ökten’in yönettiği ve senaryosunu Yılmaz Güney’in hapisteyken yazdığı filmin unutulmaz müzikleri de Zülfü Livaneli’ye aittir. Hayvancılıkla uğraşan ve geçim sıkıntısı yüzünden son sürülerini satmak üzere Ankara’ya yola koyulan bir ailenin üzerinden, dönemin Türkiye’sinin resmini çizen film; Güney sinemasının belki de en toplumsal gerçekçi filmidir. Öyle ki Ankara sokaklarında çekimler yapılırken yolda geçen halkın film çekildiğinden haberi olmaz. Ataerkil düzen, yozlaşma, muktedirin ezilene zulmü, yoksulluk, cehalet Sürü’nün asıl derdini anlatırken; aslında bu sorunlardan çok da uzağa gidemediğimizi görürüz. Biraz öteye, belki de beriye gelmişiz.
Almanya Acı Vatan (1979)
Yönetmenliğini Şerif Gören’in yaptığı Almanya Acı Vatan (1979) Mercedes marka bir arabanın amblemiyle başlar. Musa Almanya’dan getirdiği erotik dergileri köylülere gösterir, orada kazandıklarını anlatarak köylüleri kıskandırmaya çalışır. Film daha ilk sahneden göçmenin sosyal konumunu bize söyler. Musa’nın sahip olduklarına özenen Mahmut (Rahmi Saltuk), Almanya’ya gidebilmenin bir yolunu arar ve Almanya’ya önceden yerleşmiş olan Güldane (Hülya Koçyiğit) ile evlenir. Türkiye’den göçenlerin ve –Almancı- olarak adlandırılan kesimin hayatına odaklanan Şerif Gören bunu yaparken toplumsal gerçekçi çizgisini gösterir: Dönemin birçok eylemleri filmde de var olur, devrimci- ülkücü çatışmaları, Ford işçilerinin grevi, devalüasyon, Berlin Duvarı’ndan nöbet tutan askerler.