The Departed (Yön. Martin Scorsese, 2006)
Senaristliğini William Monahan’ın üstlendiği, başrol kadrosunda Jack Nicholson, Leonardo DiCaprio, Matt Damon gibi ünlü isimlerin yer aldığı Amerikan suç filmi The Departed (2006), 2002 yapımı Infernal Affairs filminin yeniden çevrimi niteliğindedir. Filmin senaristi Monahan, her ne kadar filme uyarlama gözüyle bakmadığını ve yarattığı ek karakterler vasıtasıyla temayı değişikliğe uğrattığını ifade etse de; The Departed senaryo dinamiği, olay örgüsü ve kurgu tekniği açısından Hong Kong yapımı Infernal Affairs ile büyük oranda benzerlikler içermektedir.
Film, yönetmen koltuğunda oturan Scorsese’ın kariyerindeki en iyi açılış hasılatını elde etmesini sağlamış ve gişede büyük yankı uyandırarak dört ayrı kategoride Oscar heykelciğini kucaklamayı başarmıştır. Olay örgüsü, orijinal senaryo ile birebir denilebilecek paralellikte seyreden The Departed, Boston’da polis teşkilatına sızan bir çete üyesi ile teşkilatın peşine düştüğü azılı çetelerden birinin içerisine köstebek olarak yerleştirilen gizli bir polisin birbirlerinin peşine düşme öyküsünü konu alır.
Film yüksek seyreden temposu ve gerilimi doruklarda hissettiren kaotik yapısı ile Scorsese sinemasının unutulmazları arasında yerini almıştır. The Departed, senaryo matematiği, diyaloglar ve temel konuyu ele alış biçimi açısından Infernal Affairs’e nazaran ‘’gerçekçilik’’ damarını daha başarılı şekilde besleyen bir yapıya sahiptir. Şüphesiz filmin, akıllara orijinal versiyonundan önce gelmeyi başarmasının ve gişede bu kadar çok ses getirmesinin altındaki ana etken yönetmenliğini Scorsese gibi, kendi sinema dilini yaratmış usta bir ismin üstlenmesidir. Hollywood sineması pek çok başarılı yeniden çevrim işe imza atmış olsa da; The Departed da bu işler gibi, Hollywood sinemasının özgün senaryo sıkıntısı çektiği ve sık sık tekrara düşmeye başladığı eleştirilerinden kaçmayı başaramamıştır. 2002 yılına ait Hong Kong yapımı versiyonuyla kıyaslandığında gerek parlak oyuncu kadrosu gerekse suç, gerilim ve kara mizah unsurlarını ortak bir potada eriterek sunduğu özgün bakış açısıyla tür sinemasının unutulmazları arasında yerini almıştır.
The Departed, başından sonuna dek düşmeyen hareketli temposu, karakterlerin şehrin yüksek binaları, devasa labirentleri andıran sokakları arasında dur durak bilmeksizin sürdürdükleri kovalamacaları ve fark edilmeleri ihtimalinde öldürülecek olmaları riskini her an taşımalarına rağmen hissettikleri derin sadakat duygularıyla hayatlarını bir ‘’köstebek’’ gibi sürdürmeye devam eden casus karakterleri ile izleyiciyi gerilimin uç noktalarında gezdiriyor ve Scorsese sinemasının kültlerinden biri olmayı başarıyor.
Elif Düşova