Altyazı Sinema Dergisi, yeni sayısını günümüzün en saygın yönetmenlerinden Apichatpong Weerasethakul’a ayırıyor. Dosya kapsamında Weerasethakul’un tüm uzun metrajlı filmlerine dair inceleme yazılarını, yönetmenle son filmi “Memoria” üzerine yapılmış bir söyleşiyi ve Türkiye sinemasının dikkat çeken isimlerinin en sevdikleri Weerasethakul filmlerine dair yorumlarını okumak mümkün.
2000’li yılların başından itibaren festivallerin gözdesi hâline gelen, 2010 yılında “Amcam Önceki Hayatlarını Hatırlıyor” (Loong Boonmee Raleuk Chat) filmiyle Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye kazanarak büyük bir başarıya imza atan Taylandlı yönetmen Apichatpong Weerasethakul, tüm filmleriyle Altyazı’nın 217. sayısında. 2000 yapımı ilk uzun metrajı Öğle Vakti Müphem Bir Nesne‘den (Dokfa nai Meuman) 2021’de Cannes’da izleyici karşısına çıkan Memoria’ya, yönetmenin tüm uzun metrajlı filmlerinin incelendiği Mart sayısında Weerasethakul’la Memoria üzerine Nil Kural’ın gerçekleştirdiği söyleşiyi ve günümüz Türkiye sinemasının önde gelen yönetmenlerinin en çok etkisinde kaldıkları Weerasethakul filmleriyle ilgili değerlendirmelerini okumak da mümkün. Altyazı’nın tüm sayılarına altyazi.net/dergi adresinden erişilebiliyor.
Yeni Sayıda Neler Var?
Derginin mart sayısının açılışını, Eren Odabaşı’nın kaleme aldığı portre yazısı yapıyor. “Rehavetin Matematiği” başlıklı yazısında Eren Odabaşı, filmlerinde rüya ile gerçekliği, tensel olan ile uhrevi olanı, bugün ile geçmişi, belgesel ile kurmacayı ustalıkla iç içe geçiren ve düşsel dünyalar inşa eden Apichatpong Weerasethakul’un sinemasına dair kapsamlı bir inceleme ortaya koyuyor. Yönetmenin ilk uzun metrajı Öğle Vakti Müphem Bir Nesne’yi Övgü Gökçe, izleyiciyi uykuyla uyanıkla arasında bir pikniğe davet eden Blissfully Yours’u (Sud Sanaeha, 2002) Berke Göl; anlatı yapısıyla sarmal labirentleri andıran Tropik Hastalık’ı (Sud Pralad, 2004) Erman Ata Uncu, mekân, hafıza ve benlik üzerine düşünme olanağı sunan Yüzyılın Işığı’nı (Sang Sattawat, 2006) Ekrem Buğra Büte, Altın Palmiyeli Amcam Önceki Hayatlarını Hatırlıyor’u Burçin S. Yalçın; Mekong Nehri kıyısındaki bir otelin konukları üzerinden Tayland’ın hafızasını yoklayan Mekong Hotel’i (2012) Müge Turan, gizemli bir uyku hastalığı üzerinden ülkenin politik tarihini kurcalayan Saltanatın Mezarlığı’nı (Rak ti Khon Kaen, 2015) Kaan Denk; izleyiciyi akustik bir zaman yolculuğuna çıkaran Memoria’yı ise Öykü Sofuoğlu değerlendiriyor. Cannes Film Festivali’nden Jüri Özel Ödülü’yle dönen Memoria üzerine Nil Kural’ın yönetmenle festival sırasında gerçekleştirdiği söyleşinin de yer aldığı yeni sayıda Ali Kemal Çınar, Nazlı Elif Durlu, Fikret Reyhan, Deniz Tortum ve Ümit Ünal gibi yönetmenlerin en çok ilham aldıkları Weerasethakul filmlerine dair yorumlarını okumak da mümkün.