Amerikalı yönetmen Quentin Tarantino mart ayında çıkan yeni kitabı “Sinema Spekülasyonu” ile ilgili konuşmak üzere 29 Mart Çarşamba günü Avrupa’nın en büyük sineması Le Grand Rex’i taşarcasına dolduran Parisli izleyiciyle bir araya geldi. Yeni kitabı hakkındaki söyleşi Cannes Film Festivali’nin genel direktörü Thierry Frémaux eşliğinde gerçekleştirildi.
“Hey, Tarantino! Haydi McDonalds’a Gidip Bira İçelim!”
27 Mart’ın (söyleşiden 2 gün önce) Tarantino’nun 60. doğum günü olduğunu bilen Grand Rex seyircisi, yönetmeni “Mutlu Yıllar” şarkısıyla birlikte karşıladı. Bunun üzerine yönetmen de Fransa’dayken kendisi için söylenen bundan önceki son şarkının 12 yıl önce tanımadığı birinin yolda ABD’yle dalga geçerek “Hey Tarantino! Haydi McDonalds’a gidip bira içelim!” şeklinde olduğunu söyleyerek salonu güldürmeyi başardı.
Söyleşi sırasında, seyircinin telefonlarından uzak olması ise, yönetmenin oldukça ciddiye aldığı bir konuydu. Öyle ki, yönetmenin Paris’e gelmesinden bir hafta önce seyircilere salonda telefonun yasak olacağıyla ilgili mailler atıldı ve salona giriş sırasında cep telefonları alınarak küçük çantaların içine kilitlendi. Böylece kendisinin sahnede olduğu iki saat boyunca seyircinin telefonlara bakmamasını sağlayan yönetmenin asıl amacı ise sahnede söylediklerinin gizli tutulması değildi. “Bir oyuncunun adını geçirdiğimde insanların hemen telefonlarından IMDB’ye bakıp araştırma yapmasından bıktım. Onun yerine beni dinleseler daha iyi ederler.” sözlerini kullanan yönetmen, salonun ilgisinin dağılmasını önlemek adına telefon kullanılmaması için radikal önlemler aldıklarını belirtti.
“Spekülasyon Yapmak İstiyorum”
Bir rock yıldızı edasıyla girdiği salonda, tutkuyla bağlı olduğu sinemadan bahsedecek olmanın iştahıyla koltuğa oturan Tarantino, kitabının “Yeni Hollywood ve sinefili” üzerine olduğunu söyleyerek konuya başladı. “Her zaman sinema hakkında bir kitap yazmak istemiştim, ancak bunun tam olarak nasıl bir biçim alacağını bilmiyordum.” diyerek devam etti ve “Önce, gençken sinema sevgimin nasıl başladığını anlatan ilk bölümü yazmaya başladım. Kitabın amacı en başta buydu. Sonra o zamanlar gördüğüm filmlere daha çok odaklanmam gerektiğini düşündüm. Sinema Spekülasyonu’nu bir denemeler koleksiyonundan çok bir kitap yapan da bu oldu.” ifadelerini kullandı. Bu anlamda kitabın hem otobiyografik içeriğe sahip düşünceler hem de eleştirel anekdotlar bütünü olduğunu ifade etti.
1960’ların ortasında başlayarak 1980’lere kadar devam eden Yeni Holywood akımının öncülerinden olan yönetmen Brian de Palma’dan da sıkça söz eden Tarantino, kendisinin “sinema omurgası”nın da Palma sayesinde oluştuğunu belirtti. Ayrınca kitabında da Palma ve başka yönetmenlerin ne düşündükleriyle ilgili de bolca tahminde bulunup spekülasyon yaptığını belirtti. Kitabın isminin de bu nedenle “Sinema Spekülasyonu” olduğunu söyleyen yönetmen, “Artık spekülasyon yapmak istiyorum” ifadelerini kullandı.
Şiddetin Nedenini Anlamak
Annesi ve üvey babasından da konu açılınca yönetmen, çocukken yetişkinlerin birer “sinema dehası” olduklarını sandığını belirtti. “Üvey babam Curtis, bir filmde oynayan oyuncudan bahsederken, o oyuncunun oynadığı diğer filmleri ve karakterleri sayabildiği için, onun bir dahi olduğunu düşünmüştüm.” diyen yönetmen kendisinin de bundan etkilenerek çocukken kafasını sinemaya dair istatistiksel bilgilerle doldurduğunu söyledi. Bunun üzerine küçüklüğünde adeta bir “sinema istatikçisi” olduğunu belirtti.
Annesinin de sıkı bir film tutkunu olduğunu söyleyen yönetmen, şiddet içerikli filmler izlemesinin çocukluğunda ailesi tarafından engellenmediğini söyledi. Ancak sadece bir defa annesi Connie Zastoupil’in bir filmi izlemesine izin vermediğini hatırladığını belirten yönetmen daha sonra annesinin şu cümleleri kullandığını söyledi. “Bu filmde sadece yetişkinlerin nedenini anlayacağı türden bir şiddet var. Eğer bu filmi izlersen, içeriği anlamayıp nedenden yoksun bir şiddet görmüş olacaksın.” Böylelikle annesinin şiddetin nedeniyle birlikte var olduğu sürece gösterilmesini sakıncalı bulmadığını belirtti.
Bunun üzerine Thierry Fremaux’nun, Tarantino’nun kendi çocuklarına bu tarz filmler izleme konusunda izin verip vermediğin sorusuna yönetmen “Tabi ki uygun bir yaşa geldiklerinde istedikleri filmleri izleyebilirler. Mesela 8 yaş.” diyerek salonu güldürdü.
The Movie Critic: Onuncu ve Son Film
Yönetmen son olarak, yeni filmiyle ilgili olarak da oldukça fazla spekülasyon gördüğünü ve internette bir sürü yanlış haber dolaştığını söyledi. Bu haberler arasından 10. ve son filminin adının The Movie Critic olduğunu doğrularken, söylenenlerin aksine Pauline Kael adlı eleştirmen hakkında olmadığını belirtti. Fremaux’yla gerçekleşen söyleşi, Tarantino’nun The Movie Critic’in senaryosunun bittiğini belirtmesi ve çekimlere 2023 sonbaharında başlanacağını söylemesiyle sona erdi.